روستای باغو کیش کجاست؟ | جاهای دیدنی | علت نام گذاری

15 شهریور 1402
0 دیدگاه
محوطه سنگ فرش شده و گلدان رنگی در محوطه خانه ی روستایی 62635415

جزیره کیش، به یک مقصد گردشگری فوق‌العاده در ایران تبدیل شده است و سفر به آن بسیار محبوب است. با زیبایی‌های طبیعی و تاریخی فراوان، هر سال بیش از یک میلیون نفر از تمام جهت‌ها به این جزیره سفر می‌کنند.
کیش به علاوه از بخش‌های شهری پیشرفته، امکانات مدرن خود، جاذبه‌های تاریخی نیز دارد که گذشته‌ی این جزیره و زندگی قدیمی مردمان آن را نمایان می‌سازند. یکی از نقاط تاریخی و جاهای دیدنی کیش، روستای باغو است که جذابیت خاص خود را دارد.

معرفی روستای باغو

گاهی مسافرانی که به کیش سفر می‌کنند، تصور می‌کنند که جزیره فقط شامل شهری زیبا با مراکز تجاری شلوغ است. اما منصفانه‌تر است که چند دقیقه از این مرکز شهری فاصله بگیرند و با جاذبه‌های تاریخی و سنتی این جزیره آشنا شوند. به همین منظور، روستای باغو کیش به‌عنوان یک مقصد ایده‌آل ظاهر می‌شود که می‌توان در آن زمانی را سپری کرده و درختان کهنسال لور، خانه‌ها و مسجد تاریخی آن را مشاهده کرد. سفر به این روستا فرصتی منحصربه‌فرد است تا با آرامش لذت‌بخش، دور از شلوغی شهری، به نزدیکی تاریخ این جزیره و سبک زندگی قدیمی مردمان آن نزدیک شوید.

خانه های روستایی در باغو با محوطه سنگ فرش شده 54152463
خانه های روستای باغو هنر معماری ایرانی

روستای باغو کجاست؟

روستای باغو از جاذبه های دیدنی کیش استان هرمزگان به‌شمار می‌آید. برای دیدن این روستا، باید به قسمت جنوب‌غربی جزیره مراجعه کنید. برای این منظور دو مسیر در دسترس است. یکی اینکه به سمت میدان غروب کیش حرکت کرده و از آنجا به طرف جاده باغو بروید. دیگرین هم اینکه از بزرگراه خلیج فارس به جاده باغو مراجعه نمایید.

مسیر دسترسی به روستای باغو کیش:

  • مسیر اول، میدان غروب کیش، جاده باغو
  • مسیر دوم، بزرگراه خلیج فارس، جاده باغو
لوکیشن روستای باغو 5452415
برای دسترسی به آدرس روستای باغو روی نقشه کلیک کنید

جمعیت روستای باغو

اين روستا داراي جمعيت بسيار پاييني مي‌باشد. اين ويژگي منجر به فراهم‌آوردن محيطي بسيار آرام و ساكت مي‌شود. علاوه بر جمعيت محدود بوميان، افرادي از طايفه‌اي به نام “گودر” نيز در اين منطقه ساكن هستند. اين افراد با پوست تيره و لهجه‌اي متمايز، به سرزمين خود اختصاص يافته‌اند. تعداد افراد اين طايفه حدود ۱۲٪ از كل جمعيت روستا را تشكيل مي‌دهند.

درصد جمعیت طایفه گودر در روستای باغو کیش: ۱۲٪ از كل جمعيت روستا 

مشاغل مردم روستای باغو

تخصص و مهارت اساسی مردم این روستا در زمینه دامداری قرار دارد، که از این راه خودکفایی را برای زندگی خود تضمین می‌کنند. طوایف غیر بومی نیز به مهارت‌هایی مانند نوازندگی، شکار و رامشگری ( مطربی ) مشغول هستند. از طرفی، تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای توسط نهادهای مختلف در سال‌های اخیر برای توسعه و ارتقاء کشاورزی در روستای باغو انجام شده است. برای زمین‌های این روستا به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و تلاش‌های مداوم، خصوصیت حاصلخیزی و توانایی در کشاورزی را داراست.

علاوه بر این، مردم این منطقه به زنبورداری نیز مشغولند و با تولید و فروش عسل به مسافران و ساکنان جزیره کیش، درآمد قابل توجهی کسب می‌کنند. همه این عوامل نشان‌دهنده این است که ساکنان روستای باغو با بهره‌برداری حداکثری از منابع محدود خود، توانسته‌اند به بهبود شرایط زندگی خود بپردازند.

شغل مردمان روستای باغو:

  • دامداری
  • کشاورزی
  • زنبورداری
دامداری 541254
دامداری از مشاغل اصلی مردمان روستای باغو

دلیل نام‌گذاری روستای باغو

به نظر می‌رسد نام این روستا از یک پیرزن بیش از صد ساله به نام “باغو” گرفته شده است. این پیرزن در دورانی که کیش تحت اشغال پرتغالی‌ها بود، در این روستا ساکن بوده است. در برخی منابع، داستان این پیرزن با نام “افسانه ننه باغو” به ثبت رسیده است.

آب و هوای روستای باغو

روستای باغو کیش در دسته مناطق گرم و خشک با تأثیر آب‌ و‌ هوای بیابانی قرار دارد. این روستا تابستانی طولانی و داغ دارد و در مقابل زمستانی ملایم و کوتاه قرار دارد. به‌طور کلی، این ناحیه دارای آب‌و‌هوای خشک و با بارندگی کم است و بیشترین بارندگی در روستای باغو بیشتر به صورت رگبارها و سیلاب‌های زمستانی رخ می‌دهد.

در تابستان، میزان رطوبت به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که به حد صددرصد هم می‌رسد و این وضعیت عجیب و غریبی را در باغو ایجاد می‌کند.

آب و هوای روستای باغو کیش: آب و هوای گرم و خشک

مسجد النبی روستای باغو 5452415
روستای باغو با تاریخچه ای چند هزار ساله

جاهای دیدنی روستای باغو

روستای باغو علاوه بر جذابیت بومی خود، دارای جاذبه های دیگری نیز می‌باشد. به‌عنوان مثال، مسجد تاریخی و درختان کهنسال لور از این جاذبه ها اشاره می‌کنند.

مسجد تاریخی روستای باغو

در روستای باغو کیش، یکی از گنجینه‌های معماری با ارزش که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، مسجد قدیمی آن است. این مسجد با نام “النبی (ص)” شناخته می‌شود و ساخت آن به سال ۹۸۱ هجری قمری بازمی‌گردد.

قدمت مسجد روستای باغو: 981 ه.ق

ورودی مسجدالنبی 2135
رد پای تاریخ در مسجد روستای باغو

درختان لور روستای باغو

در روستای باغو، تعدادی از درختان بومی به وفور وجود دارند، که به نظر می‌رسد شاخص‌ترین آن‌ها، درختان کهنسال “لور” باشند. این درختان به یکی از گونه‌های کمیاب درختی در جهان تعلق دارند و از خانواده درخت انجیر هستند. برگ‌هایشان به شکل بیضی است و میوه‌های قرمزی دارند که اندازه آن‌ها به بزرگی فندق است. این نوع درخت در مناطق مختلف جنوب ایران، به‌ویژه در استان‌های هرمزگان و بوشهر پیدا می‌شود. روستای باغو همچنین یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید این درختان را به اطراف خود مشاهده کنید.

درخت لور 546545
درخت لور، از کمیاب ترین درختان در روستای باغو

آبشخور مخصوص آهوان‏

اگر تا به حال فکر می‌کردید که تنها در جنگل‌های شمالی کشور می‌توانید آهوهای زیبا را مشاهده کنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید، اشتباه می‌کردید! در روستای باغو کیش، آبشخورهایی وجود دارند که برای زندگی آهوها طراحی شده‌اند. به همین دلیل، اگر تهدیدی احساس نکنند، شما می‌توانید جمعیت آهوهای این منطقه را مشاهده کنید. هر سال، گردشگران این تصویر زیبا را برای عکاسی‌های خود بهره‌برداری می‌کنند.

آبشخور مخصوص آهوان در کنار درختان نخل در روستای باغو
آبشخورها محلی برای سیراب کردن آهوان

پارک دلیران ‏

در چارچوب توسعه زیبایی‌بخشی جزیره کیش و جاذبه‌های دور  و اطراف، یک بخش مهم به نام پارک دلیران روستای باغو کیش افزوده شده است. این پارک با مساحتی تقریباً ۶۰ هکتار است. شهردار کیش در این پارک امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی را فراهم کرده است تا لحظات شاد و خوشایندی را برای تفریح خانوادگی شما به وجود آورد.

بهترین زمان برای بازدید از روستای باغو

جزیره کیش با آب و هوایی گرم و مرطوب همراه است و در برخی از فصول، سفر به این منطقه ممکن است برای برخی افراد ناراحت‌کننده باشد. همچنین، روستای باغو نیز مانند کیش، تابستان‌هایی گرم و داغ دارد. به همین دلیل، بهترین زمان برای بازدید از این روستا از اوایل دی‌ماه تا اواخر فروردین است.

بهترین زمان بازدید از روستای باغو کیش: اوایل دی‌ماه تا اواخر فروردین

درخت تنومند و چاه آب در روستای باغو 514524
تلالو نور غروب خورشید بر آسمان روستای باغو

جاذبه های دیدنی اطراف روستای باغو

ساختمان قلعه جنی کیش 25152125
قعه جنی کیش با قدمت تاریخی
کشتی یونانی به گل نشسته در غروب خورشید 64654654658
تلالو نور غروب خورشید بر فراز کشتی یونانی

ارسال دیدگاه